Na tożsamość narodową i zbiorową pamięć narodu składa się wiele elementów. Jednymi ze środków, poprzez które dochodzi do ich utrwalenia, są zabytki, których znaczenie coraz bardziej doceniane jest przez społeczeństwo. Rewitalizacja zabytków może być więc użyta przez firmy jako element skutecznej strategii marketingowej.
Znaczenie zabytków dla państwa i społeczeństwa
Zabytki są ważnym elementem narodowego dziedzictwa. Dzięki nim historia odczuwalna jest jako rzecz namacalna. Dawne wydarzenia stają się dzięki nim znacznie bliższe i wyzwalają intensywne emocje, służąc szerzeniu ideologii i wartości faworyzowanych przez aktualną władzę lub społeczeństwo. Te z pozoru statyczne na poziomie czysto fizycznym byty, na poziomie społecznym są więc niezwykle dynamiczne, gdyż przypisane im znaczenia i emocje mogą być nasilane, rozwijane, a także zmieniane na nowe. Stanowią one więc nie tylko ważne narzędzie umożliwiające krzewienie rozmaitych wartości i idei, ale także używane są do dokonywania zabiegów na oficjalnej narracji i tych służących propagandzie.
Znaczenie rewitalizacji zabytków
Zabytki wymagają jednak stałej opieki i prac umożliwiających zachowanie ich w dobrym stanie dla następnych pokoleń. Rewitalizacja zabytków postrzeganych za najważniejsze przez dane społeczeństwo stała się bardzo ważnym elementem polityki wielu państw. Bardzo częste są sytuacje, w których inicjatywa dotycząca tego typu prac jest oddolna. Społeczeństwo może chętnie przekazywać środki na szczytny cel, jakim jest przywrócenie świetności danemu miejscu. Bywa też, że to społeczeństwo samo zaczyna dokonywać zbiórek i domagać się renowacji konkretnego obiektu, który był do tej pory ignorowany przez rząd i samorządy.
Finansowanie prac rewitalizacyjnych elementem strategii marketingowej firm
Dla wielu członków danego społeczeństwa proces rewitalizacji zabytków jest ważnym elementem pamięci, wartości i emocji podzielanych przez jego większość. Zabytki pełnią przede wszystkim funkcję edukacyjną i socjalizacyjną i tak zazwyczaj o nich myślimy. Inaczej postrzegają je jednak dyrektorzy i menedżerowie firm i pracujący dla nich marketingowcy. Firmy działające w Polsce coraz częściej dostrzegają ogromny potencjał marketingowy, jaki niosą inwestycje w odnowę zabytków. W obecnych czasach agresywna reklama produktów nie jest już wystarczająca, a konsumenci stają się w coraz większym stopniu świadomi i bacznie obserwują poczynania firm, decydując o tym, czy zasługują one na zaufanie i uznanie. Inwestując w prace rewitalizacyjne ważnych na poziomie ogólnokrajowym i lokalnym zabytków, firmy zabiegają o względy społeczeństwa i kreują swój pozytywny obraz.
Taka inwestycja to nieraz spory wydatek, jednak w dłuższej perspektywie firma uzyskuje aprobatę społeczeństwa, co przekłada się na wzrost zysków. Takie instrumentalne traktowanie zabytków i ładunku emocjonalnego, jaki ze sobą niosą, budzi czasem sprzeciw, jednak jest to sytuacja korzystna dla wszystkich – zarówno dla firmy, społeczności lokalnej, jak i narodu jako całości. W świetle faktów i statystyk efektów tego typu działań marketingowych trudno jest dziś nie docenić.