Sklepy z odzieżą używaną, czyli tak zwane lumpeksy już na dobre wpisały się w krajobraz polskich miast. Działalność tego rodzaju wiąże się jednak ze specyficznym ryzykiem biznesowym, które osoby pragnące otworzyć sklep z używanymi ubraniami powinny oszacować.
Renomowane instytuty badawcze wykazały, że ubrania używane kupuje w lumpeksach niemal 42 procent Polaków. Bardzo ważną motywacją klientów lumpeksów jest ich pozytywny wizerunek, do którego przyczyniły się gwiazdy telewizji oraz możliwość znalezienia w sklepach z używanymi ubraniami prawdziwych okazji zarówno pod względem ceny, jak i nienagannej jakości wykonania i stylistyki. Osoby, które pragną otworzyć sklep z odzieżą używaną, muszą więc zadbać o to, aby sklep nie stanowił jedynie magazynu mniej lub bardziej wyeksploatowanej odzieży, ale posiadał w swoim asortymencie brania budzące prawdziwe pożądanie u klientów zarówno ze względu na cenę, jak i jakość oraz niebanalny krój.Lokal sklepu z używanymi ciuchami powinien się mieścić jak najbliżej centrum konkretnego miasta. Wynajem pomieszczenia o powierzchni 90 metrów kwadratowych usytuowanego w centrum średniej wielkości miasta stanowi koszt około 3000 złotych miesięcznie. Należy jednak mieć na względzie fakt, że często tego typu lokale gospodarcze wymagają remontu, który może pochłonąć nawet 10000 złotych.
Towar w sklepach z odzieżą używaną dzieli się tradycyjne na dwie kategorie — pierwszy sort, którego średnia cena wynosi 22 złote za kilogram oraz drugi sort, którego średnia cena oscyluje w granicach 10 złotych za kilogram. Przedsiębiorca powinien jednak wziąć pod uwagę, że około jedna czwarta wyrobów drugiego sortu po prostu nie nadaje się do sprzedaży, z kolei wyeliminowanie tej części towarów wymaga dodatkowego czasu i wysiłku. Z tego powodu asortyment lumpeksu powinien charakteryzować się przemyślanymi proporcjami obu opisanych sortów.Kolejnym dylematem właścicieli sklepów z odzieżą używaną jest wybór między franczyzą a budowaniem własnej marki. Pierwsze rozwiązanie jest niewątpliwie bezpieczniejsze — firma sprzedająca odzież używaną ponosi wprawdzie koszty z tytułu franczyzy, ale może w ten sposób ominąć proces mozolnego kreowania własnej marki. Otwarcie lokalu pod własną nazwą jest dobrym rozwiązaniem dla osób, które są w stanie relatywnie szybko wypromować swój sklep.
Artykuł został opracowany przy współpracy z hurtownia odzieży używanej Amerskład.
Czy sklep z odzieżą używaną to dochodowy biznes?
previous post