Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie tajemnice kryje najnowocześniejszy przemysł motoryzacyjny? Zapewne nie, wielka szkoda, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę to, jak rozwinął się w ciągu ostatniej dekady w dziedzinie zabezpieczeń przed ewentualnymi wypadkami drogowymi i samochodowymi.
Poruszymy tutaj interesującą kwestię poduszek pneumatycznych. Są to, jak słusznie się domyślacie jest to element systemu bezpieczeństwa, który ma na celu zapobiegać ewentualnym wyrazom podczas niebezpiecznych wypadków na drodze. Poduszki pneumatyczne składają się z trzech podstawowych części. Możemy tu mianowicie wyróżnić następujące elementy: układ, który uaktywnia cały mechanizm; generator oraz pojemnik na gaz.
Rozmiary poduszki pneumatycznej na naszym kontynencie wahają się w przedziale od trzydziestu pięciu decymetrów sześciennych do około osiemdziesięciu pięciu po uruchomieniu.
Jak działa taki układ bezpieczeństwa? Poduszka powietrzna jest specjalnie ukształtowanym, szczelnym workiem napełnianym wystrzeliwanym w wyniku pirotechnicznych procesów gazem. Najczęściej jest to azot z ewentualnymi drobnymi domieszkami. Czujniki bezwładnościowe podczas wypadku przesyłają sygnał do układu sterowania poduszki i następuje uwolnienie gazu. Już w ciągu kilku milisekund po wypadku poduszka napełnia się azotem i jest gotowa do przyjęcia na siebie uderzenia pasażera. Ciało człowieka wypycha z niej gaz, który ucieka przez boczne otwory. Taki system zapewnia minimalizowany wraz z upływem czasu opór, co maksymalnie chroni osobą poszkodowaną przed ewentualnymi urazami. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Tak, czy inaczej, pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć niebezpieczeństw wypadku i polegać wyłącznie na poduszce pneumatycznej. Zapinajmy pasy bezpieczeństwa i nie ryzykujmy zdrowia swojego i najbliższych.
Poduszki pneumatyczne są od jakiegoś czasu prawie domyślnym wyposażeniem sporej części pojazdów czterokołowych. W dużym stopniu jest tak dzięki przepisom Unii Europejskiej, które nakazują producentom samochodów oraz motocykli umieszczać takie mechanizmy w swoich produktach. Miejscem zamontowania mechanizmu bezpieczeństwa jest zazwyczaj tył fotela, panel i kierownica. Rzadziej umieszczane są w zagłówkach foteli, czy drzwiach samochodu. Należy również wspomnieć o osobliwej wersji tegoż mechanizmu, a mianowicie o kurtynie powietrznej. Jest to wielka poduszka pneumatyczna wystrzeliwana bezpośrednio z krawędzi dachu auta. Jaki jest jej cel? Prawdopodobnie osłanianie wrażliwej części ciała pasażera podczas tak zwanego „dachowania”.
Innym ciekawym rodzajem poduszki pneumatycznej jest ta, którą umieszcza się pod kolumną kierowniczą. Jej zadanie to ochrona stawów kolanowych osób jadących pojazdem podczas zderzenia czołowego. Wielu ludzi uniknęło dzięki niepozornej poduszce kolanowej długotrwałej kontuzji. Doceńmy zatem hojność producentów, którzy wyposażają nasze auta w tak efektywne mechanizmy bezpieczeństwa.
Istnieje również wiele innych rodzajów, jednak nie ma wielkiego sensu opisywać każdego z nich osobna. Wymienię jednak przynajmniej kilka. Jedna z nich to poduszka powietrzna, której głównym zadaniem jest chronić stopy kierowcy. Kolejna umieszczona jest w kapsule biodrowego pasa, który przeznaczony jest dla środkowego pasażera tylnej kanapy. Nie ma sensu montować dla niego poduszki z przodu pojazdu, ponieważ nie jest on narażony na uszkodzenie czaszki podczas zderzenia czołowego, o ile ma zapięty pas.
Wady i zalety poduszek powietrznych
previous post