Wielu konsumentom wydaje się, że kupują produkty tylko ze względu na ich jakość, na to, jakie one są. Sami jednak nie wiemy, jak często sugerujemy się w decyzjach zakupowych czymś tak trywialnym jak wygląd opakowania. Dlaczego projektowanie opakowań to praca dla prawdziwych specjalistów i jakie tricki wykorzystują producenci, aby zachęcić nas do zakupów?
Fit butelki
Jogurty czy napoje mleczne często sprzedawane są w butelkach o charakterystycznym kształcie, przypominającym nieco klepsydrę. Może się wydawać, że taką butelkę znacznie łatwiej jest trzymać w ręku i stąd pomysł producenta na taki, a nie inny kształt.
Psychologia marketingu mówi jednak także o tym, że kształt klepsydry kojarzy się z kobiecą, zgrabną sylwetką. Jogurty, zwłaszcza te naturalne, często kupują kobiety, które chciałyby zrzucić kilka kilogramów i cieszyć się właśnie także piękną figurą. Tego typu opakowania mają zatem sugerować nam, że dzięki danemu produktowi uzyskamy taki efekt.
Dziwne kształty
Dżemy czy inne produkty w słoiczkach rzadko sprzedawane są w prostych słojach. Pewnie po części jest to kwestia estetyki – naczynia o ciekawym kształcie prezentują się atrakcyjniej.
Jest jednak jeszcze jedno wytłumaczenia dla takich dziwnych, zwężanych kształtów. Dzięki nim mamy wrażenie, że słoiczek jest takiej samej wielkości co pozostałe na półce. W rzeczywistości często jest tej samej wysokości, ale przez swój dziwny kształt mieści mniej gramów produktu.
Jeszcze o gramaturze
Producenci wiedzą o tym, że konsumenci są sprytni i dostrzegają zmiany opakowań. Dlatego niektórzy z nich zachowują oryginalne rozmiary, w których umieszczają jednak znacznie mniejszą ilość produktu.
Gdyby z dnia na dzień w półkilowych czekoladkach zamieszczono zaledwie trzysta gram, klienci pewnie od razu by to zauważyli i stracili sympatię oraz zaufanie do marki. Taki proces odbywa się zatem zazwyczaj stopniowo, niewielkimi krokami. Ujmowane jest po kilka czekoladek. Przy okazji zmienia się design opakowania na nowocześniejszy, atrakcyjniejszy.
Każdy konsument w jakimś stopniu ulega sztuczkom specjalistów od marketingu. Mając jednak świadomość niektórych z nich, być może uważniej będziemy przyglądać się naszym codziennych zakupom i zaczniemy kupować świadomiej. Warto sprawdzać gramaturę produktu i czytać jego skład – to tam, małym drukiem znajdziemy najważniejsze informacje. Projektowanie opakowań jest zatem częścią rzemiosła, a czasem nawet sztuki reklamowej. Badania wykazały, że wygląd produktu może znacznie przekładać się na jego sprzedaż.
Jeśli spodobał Ci się artykuł to koniecznie sprawdź Elanopack – projektowanie opakowań.