Kwestia opakowań reklamowych jest dla wielu firm bardzo istotna. Choć sprawa może wydawać się początkowo błaha, do projektu i produkcji tego typu opakowań przywiązuje się dużo uwagi. Trafna decyzja może tu przełożyć się na znaczne zyski.
Opakowania reklamowe – od czego zacząć?
Proces tworzenia opakowań reklamowych jest dosyć złożony. Projekt musi pasować zarówno do konkretnego produktu, jak i do wizerunku całej marki. Niekiedy okazuje się to nie lada wyzwaniem. Jednym z pierwszych wyborów jeżeli chodzi o produkcję opakowań jest wybór materiałów. Jeżeli nasza firma zajmuje się produkcją żywności ekologicznej, opakowania reklamowe powinny nawiązywać do tego wizerunku. I tak duże znaczenie będzie miało w tym przypadku wybranie materiałów, które ulegną degradacji, a tym samym będą przyjazne środowisku. Klienci zainteresowani ekologicznymi produktami, z całą pewnością docenią również ekologiczne opakowania, dodatkowo tego typu opakowania reklamowe będą dobrze współgrały z wizerunkiem konkretnej marki.
Bardzo istotną sprawą jest tu wybór materiałów, które używane będą do konkretnych wyrobów. W przypadku żywności sytuacja jest szczególnie złożona. Opakowanie reklamowe powinno tu spełnić nie tylko funkcje reklamowe, ważne jest także, żeby było bezpieczne dla żywności. To w co pakujemy żywność ma ogromne znaczenie. Wybór materiałów podyktowany jest przede wszystkim kwestiami bezpieczeństwa. Materiały, które mają kontakt z produktami przeznaczonymi do spożycia muszą być całkowicie neutralne. W żaden sposób nie mogą zmieniać cech fizycznych i chemicznych żywności, która się w nich znajduje. Kwestie te są uregulowane prawnie. Żeby opakowanie zostało dopuszczone do kontaktu z żywnością, musi przejść szereg badań, które wykluczą jego szkodliwe działanie.
Projekt opakowania
Kiedy wybraliśmy już materiały, z których ma zostać wykonane opakowanie na nasz produkt, możemy zająć się designem. Producenci zdają sobie sprawę, że ich produkty znajdą się na supermarketowych półkach w otoczeniu wielu innych bardzo podobnych produktów. Dlatego opakowanie ma pomóc im się wyróżnić, sprawić, że klient zwróci uwagę na ten a nie inny produkt, i być może włoży go do koszyka. Sposobów na zainteresowanie klienta może być wiele. Do końca nie wiadomo jaka strategia się powiedzie. Z tych powodów firmy decydują się powierzyć projekt opakowań reklamowych wyspecjalizowanym agencjom, które posiadają doświadczenie w promowaniu różnego rodzaju produktów.
Duży wpływ na opakowania reklamowe będzie miała docelowa grupa konsumentów, której zostały one dedykowane. Zazwyczaj konkretny produkt jest reklamowany jako przeznaczony dla określonego kręgu odbiorców. Taka strategia znacznie zwiększa szanse na zainteresowanie nim, a w efekcie na większą sprzedaż. Opakowanie reklamowe będzie w tym przypadku uwzględniało preferencje estetyczne tej grupy. Inaczej będzie wyglądał projekt tego samego produktu przeznaczony dla młodzieży, inaczej zaś, kiedy będzie przeznaczony dla starszych osób. Bardzo liczy się fakt, czy odbiorcy uznają, że towar, lub usługa są przeznaczone dla nich. Odpowiednio zaprojektowane opakowanie może to bardzo ułatwić.
Opakowanie na szczególną okazję
Ważne, żeby opakowania reklamowe się zmieniały. Nie powinno się poprzestawać na jednym projekcie. Taka strategia może powodować, że klient znudzi się naszym produktem. Jest wiele okazji, żeby wprowadzić zmiany w design opakowania. Jedną z nich mogą być święta. Wiele firm przygotowuje specjalne oferty świąteczne, do których odpowiednio dostosowuje opakowania reklamowe. Zazwyczaj posiadają one estetykę, która nawiązuje do aktualnych wydarzeń.
Design zmienia się również w przypadku różnego rodzaju promocji cenowych, co ma na celu zwrócenie uwagi klientów na ten fakt. Praktyka ta jest powszechnie stosowana, co pozwala wnioskować o jej skuteczności.