Transport większych ładunków nierzadko nie jest możliwy, jeżeli nie posiadamy odpowiednio dużej przyczepy. Wiąże się z tym jednak szereg przepisów, których istnienia powinniśmy być świadomi w momencie kupowania przyczepy – zarówno nowej jak i używanej. Kategoria prawa jazdy czy okresowe przeglądy serwisowe to tylko niektóre z nich.
Sprawdzenie stanu technicznego przyczepy
Rzecz jasna bieżący stan powinniśmy ocenić już w momencie zakupu – dobrze poprosić o pomoc znajomego mechanika, jeżeli tylko mamy taką możliwość. Z pewnością dostrzeże on dużo więcej od nas. Sprawdźmy działanie urządzenia najazdowego i amortyzatora – wciskając zaczepy kulowe mocno w kierunku przyczepy. Jeżeli ich powrót jest odpowiednio wolny, świadczy to o tym, że amortyzator jest sprawny. Ponadto sprawdzamy choćby stan podpór składanych.
Równie istotna jest bieżąca konserwacja poszczególnych elementów – dotyczy to przecież zresztą nie tylko samej przyczepy ale także i naszego pojazdu. Pamiętajmy choćby o tym, że gniazdo zaczepu kulowego powinno być nasmarowane.
Kiedy do przeglądu?
Ogólnie rzecz biorąc, przyczepa traktowana jest przez nasze prawo tak samo jak każdy inny pojazd – i jako taka powinna przechodzić okresowe badanie techniczne. Pierwszy przegląd, w przypadku nowych modeli, powinniśmy odbyć nie później niż trzy lata od daty pierwszej rejestracji. Kolejny – dwa lata po pierwszym i nie dłużej niż pięć lat od daty rejestracji przyczepy. Następne przeglądy odbywają się już corocznie.
Z przeglądów zwolnione są jedynie przyczepy lekkie, czyli takie, których dopuszczalna masa całkowita (dmc) nie przekracza 750 kilogramów. Rzecz jasna, nawet najdokładniej wykonany przegląd nie ustrzeże nas przed następstwami popularnych błędów, których powinniśmy się wystrzegać. Jednym z nich jest przeciążenie i nierównomierne rozłożenie ładunku w przyczepie. Pamiętajmy, że jeżeli będzie ona odchylona za bardzo do tyłu, zaczepy kulowe mogą się wypinać.
Kategoria Prawa Jazdy
Podstawowe Prawo Jazdy kategorii B uprawnia nas do prowadzenia pojazdu – bądź zespołu pojazdów o dmc nieprzekraczającej 3.5t. Możliwe jest również podpięcie przyczepy lekkiej, w zasadzie niezależnie od masy pojazdu ciągnącego (łącznie maksymalnie 4.25t). Jeżeli przyczepa nie jest lekką, a łączna dmc zespołu pojazdów przekracza 3.5t – potrzebne będzie nam dodatkowe uprawnienie (96).
Zdając egzamin na Prawo Jazdy kat. B+E zyskamy uprawnienia do prowadzenia pojazdu o dmc do 3.5t wraz z przyczepą, której masa również może wynosić do 3.5t.
Podpory do przyczep kupisz na Unitrailer.pl