Podstawowe zadanie dystrybucji to dostarczenie klientom pożądanych przez nich produktów do miejsc, w których chcą je nabyć, w odpowiadającym im czasie, na uzgodnionych warunkach i po akceptowanej przez nich cenie.
Istotą dystrybucji fizycznej jest przepływ produktów od producenta do konsumenta
Jest to więc praktyczna realizacja wypracowanej w procesie planowania strategii dystrybucji. Główne jej cele to zagwarantowanie nabywcom satysfakcjonującego poziomu obsługi i minimalizacja kosztów. Realizowane jest to poprzez odpowiednie kanały Funkcje dystrybucji polegają na niwelowaniu rozbieżności między ofertą tworzoną przez producentów, a zapotrzebowaniem zgłaszanym przez nabywców, dotyczącym rodzaju towaru, czasu, miejsca, ilości czy asortymentu.
Dwie grupy funkcji dystrybucji
koordynacyjne – zmierzające do zrównoważenia podaży z popytem, obejmują uzgodnienia i podejmowanie decyzji dotyczących wielkości produkcji i ekonomicznego jej podziału w procesie dystrybucji, oraz tworzenie i organizowanie procesu informacyjnego podporządkowanego tym decyzjom. Koordynacja podaży i popytu odbywa się w trakcie wykonywania takich czynności, jak: sortowanie, kompletowanie, asortymentacja, itp.
organizacyjne– związane z techniczną manipulacją produktami
Głównym składnikiem jest techniczna manipulacja towarem, która może być dokonywana przez producenta lub handel. Warunkiem wypełnienia funkcji organizacyjnych jest dysponowanie odpowiednimi środkami technicznymi, przede wszystkim magazynami i środkami transportu. Środki te stanowią materialną podstawę funkcji organizacyjnych. Osiągnięcie wysokiej jakości dystrybucji zależy od rozpoznania potrzeb i wymagań każdego rodzaju nabywców. Bardzo ważną czynnością jest przewidzenie wysokości popytu, bez którego firma nie osiągnie szybkiego wzrostu sprzedaży, gdyż nagłe zachwiania popytu będą to uniemożliwiały. Szybkie realizowanie zamówień klientów oraz dobór sprawnych i efektywnych kanałów dystrybucji, to kluczowe aspekty logistyki, prowadzące do osiągnięcia założonego celu firmy. Z samej istoty logistyki wynika, że jest ona sztuką przemieszczania, w tym znaczeniu, że zarządzanie nią ma zapewnić jednoczesne spełnienie trzech kryteriów:
dostawy szybkiej i w terminie,
po możliwie minimalnym koszcie,
z optymalną jakością obsługi klienta (nadawcy i odbiorcy), przy różnym stopniu różnorodności dostarczanych produktów, usług i informacji, różnej wielkości partii, różnym układzie przestrzennym (w tym geograficznym) punktów nadania i przeznaczenia, itp. Techniczne, ekonomiczne i planistyczne aspekty procesu przemieszczania są obszarem zainteresowania logistyki dystrybucji.
http://brode-et-reve.over-blog.com/