Brak odpowiedniej motywacji może nie tylko psuć atmosferę w firmie, ale wymiernie przełożyć się na osiągane przez nią wyniki. Od tego, czy pracownikom będzie chciało się wykonywać obowiązki i czy zostaną skutecznie przekonani o ważności swoich działań, zależy powodzenie powierzanych im zadań. Wbrew pozorom na motywację wpływają bowiem nie tylko czynniki finansowe, ale przede wszystkim podejście do pracownika i umiejętność odpowiedniego wykreowania jego stosunku do pracy.
Zauważaj i rozmawiaj
Jeśli przez myśl pracowników notorycznie przewija się przekonanie, że to, co robią, i tak nie jest zauważane, ciężko od nich oczekiwać, by wykonywali to dobrze. Najważniejsze, co powinien robić dobry menedżer, jest więc zauważanie aktywności podwładnych. Chodzi nie tylko o chwalenie sukcesów, ale także rozmawianie o tym, co się nie udało. Pracownik, który czuje, że jego zadanie jest ważne, a sposób jego wykonania ma znaczenie, będzie starał się dać z siebie więcej. Nic tak nie zabija motywacji jak przekonanie, że nikt nie liczy się z tym, co robimy, że jesteśmy jedynie trybikiem w maszynie, który można łatwo wymienić.
Warto jeszcze w trakcie trwania danego projektu pytać pracowników, jak idzie im praca i liczyć się z ich sugestiami. Jeśli pracodawca nie spędza z podwładnymi nawet jednej minuty dziennie, może to być oznaką, że zaniedbuje pracowników, a tym samym traci możliwość jak najefektywniejszego wykorzystania zasobów ludzkich. Jest to tym samym zachowanie z punktu widzenia ekonomicznego nieopłacalne.
Małe gesty robią znaczenie
Jeśli dotychczas nie korzystałeś z technik motywacji, nie łudź się, że Twoi pracownicy jej nie potrzebują. Zamiast szukać oszczędności w innych dziedzinach, warto zapoznać się z prostymi psychologicznymi zasadami działania. Nie musisz być od razu ekspertem w ich stosowaniu. Istnieje wiele kursów, szkoleń, a nawet bezpłatnych poradników, gdzie można nauczyć się prostych gestów, które wpłyną na efektywność firmy.
Więcej o treningu menedżerskim przeczytasz np. na stronach:
https://superszkolenia.pl/szkolenie/13,kierowanie-zespolem-trening-menedzerski.html
https://superszkolenia.pl/offer/szkolenia-dla-managerow-sprzedazy/
Już nawet wspomniana minuta dziennie możne pozytywnie wpłynąć na relację pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Chodzi o sam fakt wyjścia szefa z biura i pokazania się na przykład w miejscu produkcji, czyli zaznaczenie, że to, co tam się dzieje, jest istotne. Każdy człowiek chce czuć się „kimś”. Warto wykorzystać tę prostą psychologiczną cechę, by skutecznie prowadzić firmę. Małe gesty, jak czas na rozmowę czy wysłuchanie problemów i opinii, mogą przełożyć się bowiem na wymierne korzyści finansowe.